Pentru cei
care isi doresc sa scape de un servici si să devină proprii lor stăpani elaborarea
unui plan de afaceri este primul pas. Dacă vrei să diminuezi cat mai mult
riscurile unui esec elaborarea unui plan de afaceri inainte de a incepe efectiv
afacerea, este recomandat de toti specialistii.
In general
un Plan de Afaceri are mai multe sectiuni: descrierea generală a afacerii,
piata potentială, clientii potentiali, organizarea procesului productiv (sau
dapa caz servicii, comert), resurse umane, planul financiar, s.a.m.d.
Una dintre principalele probleme ale
întreprinzătorilor aflati la inceput de drum este că nu au experiență in
marketing. Multi
dintre cei care se hotarasc să pornească o afacere sunt buni ingineri,
arhitecti, experti IT, consilieri financiari, mecanici de exceptie, buni
instalatori si sunt in general experti in nisa in care vor să isi dezvolte
afacerea, dar nu au experienta in marketing. In timp ce unii nu iși dau seama
că succesul afacerii depinde de o
strategie de marketing solidă, alții știu că e important, dar nu știu de unde
să înceapa. De prea multe ori cei aflati la inceput de drum se concentreaza pe
anumite aspecte tehnice ale afacerii sau pe detalii legate de bugetul de venituri
si cheltuieli si fluxul de numerar, iar la capitolul marketing se gandesc doar
la promovare si nu acordă atentia cuvenita cercetarii de piata, segmentarii
clientelei, pozitionarii sau strategiei de marketing mix.
Trebuie sa
retineti: nu contează cât de ingenios este produsul sau serviciul dvs.! Nimeni
nu îl va găsi în cazul în care nimeni nu stie că „e acolo”.
Asa că,
atunci cand trebuie să elaborati strategia de marketing nu tratati acest
capitol in mod formal. De exemplu, e simplu să iti imaginezi că toată lumea
trebuie să isi repare masina si ca toti locuitorii dintr-o zona vor veni la
tine dacă e vorba de un plan de afaceri ce se referă la infiintarea unui
service auto, sau toată lumea are nevoie de serviciile unui instalator si va
apela la tine dacă e vorba de pornirea unei afaceri prin care să se ofere
servicii de intretinere si reparatie a instalatiilor, s.a.m.d., dar oare
problema poate fi tratată chiar asa simplist? In ce masură produsele pe care
vrei să le oferi sunt mai bune decat ale concurentei?; cum sunt preturile
oferite de tine in raport cu ale concurentei?; esti in stare să practici
preturi mai mici decat ale concurentei fară sa ajungi la faliment?; cum iti
atragi clientii?; cum iti fidelizezi clientela?; cum te poti promova cu un
buget redus?
Sunt multe
intrebări la care, in cazul in care doar vrei să „bifezi” că planul de afaceri
a fost făcut poti să răspunzi foarte simplu si repede. Dacă in schimb chiar
esti interesat de succesul afacerii, raspunsul la intrebarile de mai sus iti va
lua mult timp, dar merită !
Nu uitati: daca nu vinzi chiar daca
restul este perfect afacerea nu valoreaza 2 bani!
Asigurati-vă
că aveti sanse să vindeti produsele serviciile dvs. si doar după aceea mergeti
mai departe cu restul capitolelor din Planul de Afaceri !
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu